Όπως είναι ήδη γνωστό από τον Τύπο, η Ολομέλεια του ΣτΕ με την υπ' αριθμ. 1906/2014 απόφασή της ακύρωσε την υπ' αριθμ. 206/25.4.2012 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων κατά το μέρος της, με το οποίο μεταβιβάστηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. 36.245.240 μετοχές της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. (ποσοστό 34,033% του μετοχικού κεφαλαίου). Με άλλα λόγια, ακύρωσε το σχέδιο πλήρους αποξένωσης του Ελληνικού Δημοσίου από την ΕΥΔΑΠ ΑΕ και τη συνακόλουθη υποχρέωσή του για παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και μάλιστα προσιτών και υψηλής ποιότητας, όπως επιτάσσει τόσο το ατομικό δικαίωμα στην υγεία (άρθρο 5 παρ. 5 Σ.) όσο και η κοινωνική υποχρέωση του Κράτους να μεριμνά για την υγεία των πολιτών (άρθρο 21 παρ. 3 Σ.)
Σύμφωνα
με τις
κρίσιμες σκέψεις του αιτιολογικού
της απόφασης
του ΣτΕ
"... η παροχή υπηρεσιών κοινής ωφελείας δεν συνιστά
δραστηριότητα αναπόσπαστη από τον
πυρήνα της κρατικής
εξουσίας. Τούτο ισχύει και προκειμένου
περί των υπηρεσιών
υδρεύσεως και αποχετεύσεως,
τις οποίες
δύναται να παρέχει
μια δημόσια
επιχείρηση που λειτουργεί
υπό νομικό
καθεστώς ιδιωτικού δικαίου ως ανώνυμη
εταιρεία. Ο χαρακτήρας,
όμως, της δημοσίας
επιχειρήσεως αναιρείται στην περίπτωση της αποξενώσεως
του Ελληνικού
Δημοσίου από τον
έλεγχο της ανωνύμου
εταιρείας δια του
μετοχικού κεφαλαίου, ήτοι της αποξενώσεώς
του από
εκείνο το ποσοστό
των μετοχών
(μεγαλύτερο του 50% σύμφωνα
με τις
διατάξεις της νομοθεσίας
και το
καταστατικό) που εξασφαλίζει
τα ιδιοκτησιακά
δικαιώματα και τη
δυνατότητα εκλογής, από τη
Γενική Συνέλευση των μετόχων,
της πλειοψηφίας
των μελών
του Διοικητικού
Συμβουλίου, το οποίο
είναι το ανώτατο
διοικητικό όργανο της εταιρείας
που διαμορφώνει
τη στρατηγική
και πολιτική
της ανάπτυξής
της και
διαχειρίζεται τα περιουσιακά
στοιχεία της. Στην
περίπτωση αυτή η δημόσια
επιχείρηση ιδιωτικοποιείται όχι μόνον τύποις, δια της
υπαγωγής της στις
διατάξεις του ιδιωτικού
δικαίου που διέπουν
τις ανώνυμες
εταιρείες, αλλά και κατ’ ουσίαν, μετατρεπόμενη σε ιδιωτική
επιχείρηση, διότι παρέχεται σε ιδιώτες
επενδυτές η νομική
δυνατότητα συγκεντρώσεως του ποσοστού
του μετοχικού
κεφαλαίου που εξασφαλίζει
τον ιδιοκτησιακό
έλεγχο και την
εκλογή της πλειοψηφίας
των μελών
του Διοικητικού
Συμβουλίου της εταιρείας. Η
δε κατ’ ουσίαν μετατροπή της δημοσίας επιχειρήσεως σε ιδιωτική,
που λειτουργεί με γνώμονα το κέρδος, καθιστά αβέβαιη τη συνέχεια της εκ μέρους
της παροχής προσιτών υπηρεσιών κοινής ωφελείας, και δη υψηλής ποιότητας, η
οποία δεν εξασφαλίζεται πλήρως με την κρατική εποπτεία. Σύμφωνα με τα
εκτεθέντα στις προηγούμενες σκέψεις, οι υπηρεσίες
της ΕΥΔΑΠ
Α.Ε.
παρέχονται μονοπωλιακώς, σε μεγάλο
πληθυσμό διαβιούντα υπό δυσμενείς
οικιστικές συνθήκες στον περιορισμένο χώρο της Αττικής,
από δίκτυα
που είναι
μοναδικά στην περιοχή και ανήκουν
στα πάγια
περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας.
Συνίστανται δε οι
υπηρεσίες αυτές στην ύδρευση και στην
αποχέτευση που είναι
αναγκαίες για την
υγιεινή διαβίωση και, ιδίως,
στην παροχή του πόσιμου
ύδατος, φυσικού αγαθού απαραίτητου για την
επιβίωση που καθίσταται
σπανιότερο συν τω χρόνω. Αβεβαιότητα ως προς
τη συνέχεια
της παροχής
προσιτών υπηρεσιών κοινής ωφελείας με αυτόν
τον βαθμό
αναγκαιότητας δεν συγχωρείται
από το
άρθρο 5 του Συντάγματος,
ειδικότερα δε από
τη διάταξη
της παραγράφου
5 που προσετέθη με το
από 6.4.2001 Ψήφισμα της Ζ΄
Αναθεωρητικής Βουλής και κατοχυρώνει
το δικαίωμα
στην προστασία της υγείας,
καθώς και από
το άρθρο
21 παρ. 3 που ορίζει
ότι το
Κράτος μεριμνά για την
υγεία των πολιτών.
Συνεπώς, η αποξένωση
του Ελληνικού
Δημοσίου από την
πλειοψηφία του μετοχικού
κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ
Α.Ε.,
του οποίου
η διατήρηση
είναι αναγκαία – υπό το
δεδομένο νομικό καθεστώς – για να
μη μετατραπεί
η δημόσια
επιχείρηση σε ιδιωτική,
συνιστά παράβαση των άρθρων
5 παρ. 5 και 21 παρ.
3 του Συντάγματος".
Μακάρι να ακολουθήσουν και άλλες παρόμοιες αποφάσεις....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου